::: در حال بارگیری لطفا صبر کنید :::Loading , please wait ...

انجمن کدستانMoisrex

MoisrexMoisrex.rozblog.com
زمان جاریtime : شنبه 16 تیر 1403 - 7:33 بعد از ظهر
نام کاربریusername : پسوردpassword : یاor عضویتregister | رمز عبور را فراموش کردمForgot your password?
شما در سایت ما ثبت نام نکرده اید و یا وارد اکانت کاربری خود نشده اید. از شما خواهشمند هستیم You are not log in to site. Please وارد شویدlogin یاor ثبت نام کنیدregister .
موسیقی مروگی چیست؟
تعداد بازدیدvisits : 201
deconik آفلاین



ارسال هاAnswers : 11
عضویتRegistration date : 28 /8 /1396
موسیقی مروگی چیست؟

موسیقی مروگی، مرویگی یا مورگی نوع خاصی از موسیقی است که نام خود را از شهر مرو گرفته و در قرنهای ۲۱ و ۲۱ هجری در بخارا به وجود آمده است.

تاریخچه :

مرو قدمتی دارد به قدمت تاریخ، نام آن در کتیبههای هخامنشی، متون یونانی، شاهنامه و دیگر منابع اسالمی بسیار آمدهاست.این شهر به خاطر قرار گرفتن در مسیر تجارت شرق و غرب مهاجران بسیاری را در طول تاریخ پذیرفتهاست.با این همه در نخستین سالهای سلطنت قاجار در پی حماالت پی در پی حاکمان منقیت بخارا مرو به کلی ویران شد و امروزه جای آن را شهر کوچکی به نام ماری در ترکمنستان گرفتهاست

اخراج ایرانیان :

شاه مرادخان حاکم منقیت بخارا پس از ویران کردن مرو، ایرانیان مرو را به اجبار به بخارا کوچ داد اما به آنها اجازه ورود به بخارا را نداد. آنها نیز بیرون از دروازههای بخارا سکونت گزیدند و کوچه خاص ایرانیها را بنیاد نهادند.با گذشت سالها همین مردم وارد بخارا شدند و موسیقی خود را نیز وارد بخارا کردند.چون اینان از مرو آمده بودند بخاراییان به موسیقی شان مرویگی میگفتند.کم کم این موسیقی جای خود را در تمامی مراسم بخاراییان باز کرد .آوازخوانان مروگی بیشتر رباعیات میخواندند.در زمان شوروی این موسیقی به حاشیه رفت.در حدود سال ۲۵۹۱ میالدی دانشمند تاجیک نظام نورجانف به بخارا سفر کرده درباره مروگی تحقیق میکند و آثار باقی مانده از آن را گردآوری میکند.در سال ۱۱۱۲ میالدی در فیالرمونی بخارا دسته موسیقی مروگی ایجادشد.این دسته نخستین اجرایش را در شهر تاشکند انجام داده و تا به امروز به کار خود ادامه دادهاست. امروزه نیز خوانندگان پاپ تاجیک از عنصرهای این موسیقی استفاده میکنند.

ویژگی ها:

این موسیقی بسیار شاد است.ساز اصلی این موسیقی همانند موسیقی سنتی تاجیکان دف است اما نحوه سراییدن مروگی خوانها به موسیقی سنتی ایران شبیه تر است.در این موسیقی رباعیات حزن انگیز مردمی رفته رفته به بداهه سراییهای شاد تبدیل میشود و رقصندگان پای کوبان وارد میشوند.در گذشته رقصندگان تنها مردان جوان بودند اما امروزه تنها زنان اند که میرقصند.

جمعه 11 اسفند 1396 - 22:53
وب کاربرUser's blog ارسال پیامsend p.m. نقل قولReply سپاس گزارمThanks گزارشReport



moisrex
درباره ماAbout us لینک های ماOur links کلمات کلیدیKeywords
انجمن تخصصی کدستان ، ساخته شده توسط فردی با نام مستعار Moisrex می باشد.This forum designed by a person who called Moisrex.

ایمیلE-mail : Moisrex @ Gmail.com
کدستان,انجمن کدستان,کدنویسی,انجمن پشتیبانی,فروم,رزبلاگ,آموزش کدنویسی,درخواست کد
تمامی حقوق این انجمن مربوط به همین انجمن می باشد | طراحی قالبCopyright (c) By Moisrex , All rights reserved | Desiger : Moisrex