Instagram
اخبار سایت :
  • هیچی فقط همیشه سالم و سلامت باشین :دی

تگهای قسمت Head

<!doctype>

در اين بخش ميخواهم در مورد تگهاي قسمت <head> برايتان توضيح دهم . همانطور که ميدانيد تگهاي   Html را به دو بخش اصلي تقسيم کرديم ، يکي قسمت سر يا همان  head ديگري قسمت بدنه يا body  که هر دو مابين دو تگ اصلي<html></html> نوشته ميشوند، اما يک تگ هم وجود دارد که خارج از اين قانون عمل ميکند و در اولين خط شروع  کدنويسي بايد آنرا بنويسيم يعني قبل از تگ آغاز کننده <html>و آن DTD يک صفحه وب ميباشد که مخفف Document Type Definition  است و کار آن معرفي نوع تگها خصوصيات آنها و قوانيني که بايد در آن صفحه وب بکار برده شود که بطور خلاصه در تگ مربوط به آن توصيف ميشود. تگ مشخصه DTD ، <!doctype> ميباشد و مانند بقيه تگها داراي خصوصياتي هست، البته اين تگ اختياري است چون بعضي از مرورگرها بدون آن هم صفحه را نمايش ميدهند ولي بهتر است که نوشته شود.

هر نسخه از HTML يک DTD مخصوص به خود را دارد و نسخه هاي معتبر HTML عبارتند از:  2, 3.2, 4 و نسخه جديد آن Html 4.01 ميباشد و اگر از کدهاي XHTML  هم استفاده ميکنيد ، آنرا هم بايد مشخص کنيد. همانطور که در بخشهاي قبل گفتم اعلام و به رسميت شناختن تگهاو نسخه هاي HTML , XHTML به عهده  W3C  ميباشد .

  DTD براي  HTML 4.0

<!DOCTYPE html public “-//w3c//DTD HTML 4.0//en”>

و براي   XHTML 1.0

<!DOCTYPE xhtml public “-//w3c//DTD XHTML 1.0 strict//en>

بعد از اين تگ روال معمول کدنويسي را انجام ميدهيم. حالا ميپردازيم به تگهاي مربوط به قسمت سر يا همان head .

<head></head>

 مابين اين دو تگ اطلاعات مربوط به همان صفحه وارد ميشود که در مرورگر نشان داده نميشود و فقط اسم صفحه است  که در نوار عنوان مرورگر نمايش داده ميشود. اين اطلاعات بيشتر براي سايتهاي جستجوگر مانند گوگل مفيد ميباشند که در بخش اين سايتها بيشتر توضيح خواهم داد.

تگهاي لازم براي اين قسمت به شرح زير ميباشند:

<title>, <base>, <meta>, <link>, <script>, <style>


<title></title>

بين اين دو تگ هر چي نوشته شود در نوار عنوان مرورگر title bar نمايان خواهد شد. دقت داشته باشيد که از اسامي کوتاه استفاده کنيد چون جمله طولاني را نصفه نشان ميدهد و همچنين اگر فارسي بنويسيد در سيستمهايي که قابليت فارسي ندارند به صورت علامت سوال نمايان ميشود.

 <base>

 در مواردي که بخواهيد آدرس اصلي وب سايت را همان ابتدا معرفي کنيد ، از اين تگ استفاده ميکنيد. خاصيت اين تگ اينست که در هنگام درست کردن لينکهاي داخلي وب سايت ديگر نيازي به نوشتن آدرس کامل نيست و فقط ميتوانيد در خصوصيت href=” “  لينکها، اسم دايرکتوري در صورت نياز و اسم خود فايل را بنويسيد.

<base href="http://www.sitename.com">

دقت کنيد که نوشتن پروتکل http  اجباري است.

 <meta>

متا تگها اطلاعات مربوط به موتورهاي جستجوگر را کنترل ميکنند. در اين تگها هر نوع اطلاعات که براي جستجو نياز باشد را وارد ميکنيد ، مانند کلمات کليدي يا نام سازنده  سايت و يا تاريخ راه اندازي و از اين قبيل  که در بخش سايتهاي جستجوگر بيشتر توضيح خواهم داد. خصوصياتي را که در اين تگ ميتوانيد بکار بريد،

http-equiv=” “, name=” “ , content=” “

براي معرفي کلمات کليدي سايت بايد خصوصيت  http-equiv=”keyword” قرار دهيم و کلمات مورد نظر را در خصوصيت content=” “  وارد کنيم،

<meta http-equiv=”keyword” content=”html, web, amoozesh, amouzesh>

همچنين ميتوانيد نوع رمزگذاري encoding مرورگر را در اين قسمت معين کنيد که براي بکار بردن حروف فارسي بايد از utf-8 استفاده کنيد که در قسمت فارسي نويسي توضيح خواهم داد.

<meta http-equiv=”content-type” content=”text/html;charset=utf-8>

اين تگ به مرورگر ميفهماند که بايد از حروف و علامتهاي يونيکد براي نمايش صفحه استفاده کند. براي وارد کردن اطلاعات ديگر هم مانند زير عمل ميکنيد:

<meta name=”author” content=”your-name>

اگر شما نميخواهيد که صفحه اي در هارد ديسک کاربر سايت شما ذخيره شود تا بتوان آنرا بصورت offline  هم ببينند، از اين تگ بايد استفاده کنيد:

<meta name=”pragma” content=”no-cache”>

يا اينکه آن صفحه هر لحظه اطلاعاتش عوض ميشود و ميخواهيد تا بيننده سريع آن اطلاعات را ببيند، از خاصيت refresh  مرورگر استفاده کرده و اين تگ را اضافه ميکنيد:

<meta http-equiv=”refresh” content=”5”>

که آن عدد زمان بر حسب ثانيه است. اگر ميخواهيد که بعد زمان معين همان صفحه به يک صفحه ديگر يا يک وب سايت ديگر هدايت شود خصوصيت زير را اضافه کنيد

<meta http-equiv=”refresh” content=”5;url=http://www.sitename.com/page01.htm”>

 <link>

اين تگ براي زماني است که ما بخواهيم از اطلاعات يک فايل مانند style sheet  در آن صفحه استفاده کنيم،

<link rel=”stylesheet” href=”stylesheets_folder/menu.css”>

 <script>

کدهايي مانند javascript  را در اين تگ کنترل ميکنيم که در بخش جاوا اسکريپت توضيح خواهم داد.

<style>

تگ مشخصه Style sheet  ميباشد که در بخش مربوطه توضيح داده شده است.


کد امنیتی رفرش
کلاس های آنلاین فعال

برای افزایش دانش عمومی کاربران سعی بر این داریم که کلاس های آنلاینی برگزار کنیم. لیست این کلاس (ها) را می توانید در زیر ببینید. این قسمت را هر روز چک کنید تا از کلاس ها و اخبار جدید با خبر شوید. کلاس ها توسط همین کاربران و دوستان شما برگزار میشود. اگر مایل به برپایی کلاس آموزشی ای در هر زمینه ای هستید با مدیر تماس بگیرید.

مدرس: محمد و اقبال
آموزش PHP - جلسه اول
پنجشنبه 04 تیر 1394 - 17:00
هیچ کلاس فعالی موجود نیست.
کاربران آنلاین
آمار
مطالب : 792
نظرات : 4504
تعداد اعضا : 37335
افراد آنلاین : 27
بازدید امروز : 235
بازدید دیروز : 1,744
گوگل امروز : 2
گوگل دیروز : 18
بازدید هفته : 5,510
بازدید ماه : 5,510
بازدید سال : 274,158
بازدید کلی : 14,274,495